sobota, 29 stycznia 2011

Sony Trinitron KV-25R2K i znikanie obrazu.

Pacjent to mój własny telewizor Sony Trinitron KV-25R2K. Telewizor potrafił popracować 10 min. czasami 1 h, po czym znikał obraz, zostawała fonia a dioda stand-by migała 4 razy. Pierwsza naprawa miała miejsce 2 tygodnie temu i polegała na odkurzeniu wnętrza i elektroniki telewizora oraz sprawdzeniu czy nie ma zimnych lutów. Przelutowałem okolice trafopowielacza. Według tego obrazka:




układ scalony IC301 zgłasza błąd powrotu H. Mogę popełniać błędy w pisowni zagadnień telewizyjnych ze względu, że telewizorów nie naprawiam. Po „naprawie” telewizor popracował dzień i usterka wróciła. Zacząłem szukać rozwiązania na portalu Elektroda.pl. Dowiedziałem się, że kineskopy Trinitron przedwcześnie kończą swój żywot oraz „… w Sony zimne luty to norma i najlepiej przelutować całą płytę główną …”. Znalazłem również schemat SONY 20KV-25R FE 1. Z forum wyczytałem, że aby sprawdzić czy nie jest to wina kineskopu, należy nagrzać go i delikatnie pukać w bańkę kineskopu najlepiej drewnianą rączką od pędzla. Mój telewizor przeszedł test pozytywnie, obraz w czasie tej czynności nie znikał. Pozostała mi do przejrzenia elektronika telewizora. Poszukiwania rozpocząłem od przejrzenia dokładnie toru H oraz wyprowadzeń procesora.
W czasie przelutowywania toru H na T531 zauważyłem zimny lut.

Dla pewności przelutowałem większość płyty głównej. Telewizor chodzi już tydzień. Płyta główna w tym telewizorze jest trochę wygięta pod ciężarem radiatorów, a jedynymi punktami podparcia są prowadnice boczne. Stąd biorą się zimne luty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz